-----

Zdrowy styl życia, porady zdrowotne


O tej porze roku musimy ubierać się już ciepło i kolejne dni spędzamy często w domu, przed telewizorem, co powoduje, że w okresie zimowy zyskujemy kolejne zapasy naszego tłuszczyku. Najczęściej znajduje się on w miejscach, które chcielibyśmy odkryć w lecie - to nieprzyjemna konsekwencja zimowego zastoju.
Dla wielu ludzi jednak zdrowy styl życia jest tym, czym warto się przejmować, warto dążyć do tego, aby żyć zdrowo. Dzięki określonym zachowaniom można naprawdę zdrowo wyglądać i być w pełni szczęścia.

Wiele osób, poprzez hasło na temat zdrowego trybu życia, rozumie ruch na świeżym powietrzu, który przede wszystkim wspomaga organizm, powoduje, że człowiek staje się bardziej odporny na wszelkiego rodzaju choroby.

Dla innych, zdrowym trybem życia jest prawidłowe odżywianie się, w którym istotne jest to, aby składniki, które się spożywa były naturalnego pochodzenia. Dużo warzyw, zbilansowany posiłek, odrobina ziół - wspomagają dietę i nie tylko.

Zdrowy styl życia to jednak, przede wszystkim, doskonałe poczucie humoru - trzeba w końcu umieć śmiać się w życiu. Mówi się, że uśmiech jest kluczem do zdrowia a przynajmniej do szczęścia. Zdrowy styl życia to wszystko, co powinno być zdrowe, zarówno ruch, odpowiednia dieta, dobre nastawienie do świata.

W 1947 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), podała definicję zdrowia człowieka, jako zachowanie równowagi pomiędzy sferami: fizyczną, umysłową i społeczną, akcentując, że nie jest to tylko sam brak choroby. Około roku 1950 dr Holbert Dunn, pierwszy dyrektor Narodowego Biura d/s Danych Zdrowia USA, wprowadził pojęcie "Dobrego, wysokiego, równego samopoczucia". Od tego momentu rozpoczyna się powszechny ruch "Dobrego samopoczucia", znany też później jako wellness. W stosunkowo szybkim tempie, ruch ten ogarnął całe USA a następnie "rozlał" się na cały świat. W międzyczasie pojawiły się jego nowe nazwy jak np. spa, selfness, medical wellness, healthness i inne.

Co oznacza to modne słowo wellness? - w dosłownym tłumaczeniu na język polski "wellness" oznacza tyle, co dobre samopoczucie. Pierwszy człon pojęcia wellness, well - oznacza jako przymiotnik - dobry, zdrowy, natomiast rozumiane jako przysłówek oznacza - dobrze, pięknie, doskonale.
Filozofia wellness zwraca uwagę na zachowanie równowagi w różnych sferach życia ludzkiego:

  • duchowej
  • emocjonalnej
  • intelektualnej
  • fizycznej
  • społecznej
  • zawodowej
  • środowiskowej
  • finansowej i innych

 

 


W ruchu wellness wyraźnie zaakcentowano, by człowiek nauczył się zwracać uwagę na siebie, nie chodziło tam oczywiście o zwykły egoizm, ale o umiejętność poświęcania sobie pewnego czasu, np. znajdowanie dla siebie chwili na odpoczynek od innych, tak, by móc wyciszyć swoje emocje. Chodziło też o wsłuchiwanie się w swój organizm i poświęcanie mu należytego czasu.


W największym uproszczeniu można powiedzieć, że dobre samopoczucie człowieka zależy najbardziej od niego samego i żyjąc według zasad wellness, człowiek powinien dbać jednakowo o wszystkie sfery swojej działalności, nie tylko liczy się sprawność fizyczna, ale sprawność psychiczna, poczucie sprawności intelektualnej i cechy osobowości, które pozytywnie nas nastawiają do świata.

Wcielenie zasad wellness wcale jednak nie jest takie proste.
Życie pokazuje, że Polacy coraz częściej nie potrafią uwolnić się od codziennych problemów i "modne" stają się wizyty u psychiatry. To pewnie tylko kwestia czasu, kiedy polskie firmy, na wzór zachodnich, zaczną zatrudniać specjalistów od wellness, by pomóc sobie i swoim pracownikom w osiąganiu zadowolenia. Taki zawodowy trener wellness, zorganizuje pracownikom czas wolny, zaplanuje zajęcia rekreacyjne, ćwiczenia na siłowni, powie jakich pokarmów należy unikać a jakie stosować i nauczy, jak pokonywać niszczący stres.

Jeśli zdrowie to coś więcej niż brak choroby, to również nie chorując można być bardziej lub mniej zdrowym, zdrowie bowiem to możliwość cieszenia się lepszym lub gorszym dobrostanem fizycznym, psychicznym i społecznym. Definicja ta wyraża holistyczne podejście do zdrowia. Aby być zdrowym, należy nie tylko zwalczać konkretne jednostki chorobowe, ale dbać o kondycję fizyczną, pogodę ducha i dobrą relacje z innymi ludźmi.

Współczesny człowiek stawia sobie wielkie wymagania, co powoduje, że żyje w pośpiechu, stresie i pod ciągłą presją. Należy więc poszukiwać rozwiązań godzenia życia prywatnego z intensywną pracą tak, by osiągnąć kompleksową równowagę psychiczną i fizyczną, zapewnić sobie dobrostan zdrowia. Osiągnięcie i utrzymanie wysokiej pozycji społecznej wymaga również dużych inwestycji w wykształcenie, karierę zawodową i zdrowie. Przepustką do szybkiej kariery zawodowej, jest zarówno dobre wykształcenie, jak i dobre zdrowie. Im wcześniej zacznie się dbać o nie, tym lepsze i trwalsze uzyska się efekty.

Niektóre źródła podają, że długość życia człowieka najbardziej zależy od prowadzonego stylu życia.

Określa się, że udział stylu życia stanowi aż 58% wszystkich czynników mających wpływ na długość życia.

Procentowy udział czynników mających wpływ na długość i jakość ludzkiego życia:

 

1.

Styl życia

58%

2.

Środowisko fizyczne

15%

3.

Czynniki dziedziczne

14%

4.

Zdarzenia losowe

2%

5.

Opieka zdrowotna (służba zdrowia)

10%

 


Styl życia jest tym czynnikiem, który całkowicie zależy od nas samych. To my decydujemy o tym, jak mieszkamy, jaki mamy rozkład zajęć w ciągu doby, jak organizujemy swój czas wolny- czy uprawiamy jakąś formę ruchu i rekreacji, ile czasu spędzamy na powietrzu a ile przed telewizorem. W stylu życia mieści się także dobór naszego menu, czyli ilość, jakość i sposób zjadania przez nas potraw, istotne jest również to, jak i ile śpimy, jakie są nasze relacje z innymi członkami rodziny, sąsiadami, kolegami, znajomymi i nieznajomymi.

Na środowisko fizyczne mamy już nieco mniejszy wpływ, jednak jesteśmy ludźmi wolnymi i w zasadzie możemy przenosić się do różnych regionów świata, jeśli dotychczasowe miejsce zamieszkania nam nie odpowiada.

Czynniki dziedziczne, genetyczne, są zasadniczo poza sferą naszego oddziaływania, ponieważ nie możemy wybierać sobie rodziców a geny są nam po prostu przekazywane. Chociaż i w tej materii, w ostatnich latach trochę się pozmieniało, weźmy choćby np. doniesienia z zakresu badań nad genomem ludzkim, czy popularne na zachodzie operacje plastyczne korygujące przeróżne wady wrodzone anatomiczne ciała ludzkiego, zmiana płci, usuwanie nadmiernej tkanki tłuszczowej itp.

Na zdarzenia losowe też pośrednio mamy pewien wpływ, można po prostu uniknąć pewnych zatłoczonych ulic, nie osiedlać się w pobliżu czynnych wulkanów, na budynku zainstalować piorunochrony, jeździć bezpiecznymi samochodami, ulice przechodzić tylko na pasach, unikać kontaktów z osobami, które mogą być nosicielami chorób zakaźnych itd.

Służba zdrowia – mamy tutaj możliwość wyboru, bo możemy np. wybrać sobie swojego domowego lekarza.

Reasumując: to, na co mamy wpływ czyli styl życia, możemy całkowicie podporządkować naszej woli a stanowi to niebagatelne aż 58% wpływu na jakość i długość naszego życia.

Mówi się, że choroba jest podobnym stanem co zdrowie, tylko określana jest przez zupełne inne uczucia. Na pewno zdrowym nie będzie ten, kto nie dba o siebie, nie dożywia się zdrowo, nie przyjmuje witamin, ważnych składników mineralnych ani nie uprawia sportów. Oprócz sportu, mogą to być również codzienne spacery czy bieganie. Zbilansowana dieta także potrafi zdziałać cuda, nie tylko wspomoże utrzymać właściwą wagę, ale także zredukuje oznaki nadwagi.

Zdrowy styl życia, można oprzeć na kilku podstawowych i powszechnie znanych filarach, takich jak:

  • Ruch
  • Dieta zróżnicowana
  • Profilaktyka
  • Suplementacja pożywienia
  • Radzenie sobie ze stresem
  • Inne

 


W dzisiejszym, cywilizowanym świecie, coraz więcej ludzi przekonuje się jak ważne dla zachowania ich dobrego samopoczucia są nieskażone chemicznie, naturalne produkty spożywcze z ekologicznych gospodarstw.

Brak oznak choroby nie jest automatycznie równoznaczny nieistnieniu choroby. Najważniejsze jest, aby nie dopuścić do zaistnienia sytuacji zwanej chorobą. Utrzymanie dobrego samopoczucia powinno być sprawą priorytetową dla każdego człowieka, ponieważ ma ono wartość bezcenną i jego zachowaniu, powinno się poświęcać wiele uwagi.

Niestety - wielu ludzi, znacznie więcej uwagi kieruje w stronę zdrowia swojego psa czy kota niż swojego własnego. Często bywa również tak, że wielu panów bardzo dba o stan techniczny swojego samochodu, całkowicie przy tym nie interesując się stanem własnego organizmu.

Niezwykle ważna jest popularyzacja wszelkich form profilaktyki, rozumianej nie tylko jako utrzymywanie przysłowiowych "rąk i zębów" w czystości, ale także jako dbałość o odpowiednią dietę i jej suplementację . Ludzie źle się odżywiający mają często pełne żołądki, ale puste i głodne komórki, jedzą często za dużo, bo ich organizmy ciągle potrzebują pewnych deficytowych składników. Nasz wrodzony smak nie jest aż tak precyzyjny aby nam podpowiedzieć, że przykładowo potrzebujemy teraz żelaza, czy np. cynku.

Sposób odżywiania się ma wpływ nie tylko na sam układ trawienny ale i na cały organizm a skutki złej diety odczuwają wszystkie organy człowieka. Dieta powinna być pełna i zróżnicowana. Dla zachowania dobrego samopoczucia jest ważne, aby organizm otrzymywał w pożywieniu odpowiednią ilość witamin, minerałów i innych substancji odżywczych.

Czy jest może jakaś jedna i niezawodna recepta na zachowanie tego dobrego samopoczucia?

Czy ktoś zna już tę tajemnicę jak utrzymać dobre samopoczucie i długie życie?

Potrzebna jest niewątpliwie pewna określona wiedza, rozumienie tej wiedzy i konsekwentne stosowanie poznanych zasad w życiu i to od najwcześniejszych lat. Wbrew pozorom jedzenie słodyczy nie jest czymś złym, niektóre z nich są wręcz zdrowe - oczywiście przy zachowaniu odpowiedniego umiaru. Na przykład czekolada jest zdrowa (szczególnie gorzka czekolada) i można nawet powiedzieć, że potrzebna naszemu organizmowi, zakładając, że na raz zjadamy jedną, czy dwie kostki, a nie od razu całą tabliczkę. Słodycze są bogatym źródłem węglowodanów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Szczególnie osoby aktywne fizycznie powinny dbać o zachowanie ich odpowiedniego poziomu w swoim organizmie.

Problemem w kwestii spożywania słodyczy, są pewne połączenia węglowodanów i tłuszczy, dlatego też powinniśmy unikać nadmiernego spożycia pewnego rodzaju ciast a w szczególności tortów, w których znajdują się różnego rodzaju kremy. Są to po prostu bomby kaloryczne, stanowiące zwykle połączenie cukru i jajek, co poza kaloriami stanowi również bazę cholesterolową. Oczywiście są dwa rodzaje cholesterolu. Nie wnikając w szczegóły medyczne można wyróżnić cholesterol "zły"- LDL i "dobry" - HDL, przy czym kremy w tortach z pewnością są źródłem tego złego cholesterolu.

 


Stosowanie diety odchudzającej

Czym właściwie jest dieta? To system odżywiania, polegający na indywidualnym doborze ilości i rodzaju pokarmu, innymi słowy to sposób odżywiania się. Każda dieta musi być odpowiednio zbilansowana i dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników, zapewniających prawidłowe wewnątrzustrojowe funkcje organizmu. Jeśli dieta nie zawiera wszystkich niezbędnych substancji potrzebnych do prawidłowego działania organizmu, może prowadzić do dysfunkcji organizmu i chorób.


Skuteczność diet odchudzających

Skuteczność diety odchudzającej uzależniona jest tylko od stosującej ją osoby. Właściwe doprowadzenie diety do końca to ogromna sztuka i często nie zdajemy sobie sprawy z błędów, jakie popełniamy podczas jej stosowania. Wydaje nam się, że wszystko robimy jak należy, że trzymamy się obranego planu a kilogramy nie znikają. Diety należy przestrzegać w niezwykle rygorystyczny sposób, jeśli choć minimalnie złamiemy jej założenia możemy zniszczyć całą swoją dotychczasową pracę. Przy wyborze swojego planu odżywiania starajmy się brać pod uwagę nasze indywidualne potrzeby i możliwości.


Wybór diety

Obecnie dostępnych jest mnóstwo różnych rodzajów diet, które często się wzajemnie wykluczają. To jeden z głównych powodów, dla których należy dokładnie przeanalizować dostępne diety i wybrać te najlepszą dla nas. Odpowiednia dieta poza utratą zbędnych kilogramów umożliwi nam także dłuższe utrzymanie młodego wyglądu, ponieważ właściwe odżywianie spowalnia skutki starzenia się widoczne na skórze oraz chroni ją przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych.

Ludzki organizm szybciej trawi spożywany pokarm, jeśli jest on dostarczany w małych ilościach, nie tworzy wtedy żadnych rezerw energetycznych i z tego powodu warto jeść 5-6 razy dziennie mniejsze posiłki. Gdy jemy mało a często w organizmie nie spada poziom cukru, nie jesteśmy więc osłabieni, senni, posiadamy lepszą zdolność koncentracji i skupienia się. Utrzymywanie optymalnego poziomu cukru we krwi ma wpływ na nasze odchudzanie.

Większość z nas nie przywiązuje dużej wagi do sposobu swojego odżywiania - niesłusznie. Jemy po to aby żyć, więc sposób w jaki jemy powinien być jednym z naszych priorytetów. Pokarm dostarcza budulca i energii komórkom naszego ciała a odpowiednia dieta sprawia, że dobrze wyglądamy i jesteśmy zdrowi a jeśli już zachorujemy, pomaga nam szybciej wrócić do zdrowia.


Spytamy jaka jest ta najwłaściwsza dieta.


Dieta indywidualna

Specjaliści do spraw żywienia odpowiadają, że powinna w pełni zaspokajać potrzeby żywieniowe osoby, która ją stosuje. Oznacza to, że dieta osoby prowadzącej siedzący tryb życia powinna być mniej kaloryczna i zawierać mniej białka, niż dieta osoby, która pracuje fizycznie. Właściwa dieta powinna dostarczać odpowiedniej ilości energii oraz wszystkich składników pokarmowych: białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin i minerałów.


Moda na diety

Stosowanie diet odchudzających stało się w dzisiejszych czasach bardzo modne, szczególnie wśród kobiet, które dążą do wykreowanego przez domy mody, wizerunku idealnej sylwetki. Modelki są najczęściej bardzo chude i wysokie. Jeśli kobieta, czy dziewczyna nie wygląda jak one, to pojawia się problem z samooceną, który może prowadzić np. do depresji. Można by rzec, że odchudzanie staje się, obok otyłości, chorobą cywilizacyjną dzisiejszych czasów a nieprofesjonalnie prowadzone, może powodować zaburzenia i choroby, jak np. anoreksja.

Jeśli zamierzasz rozpocząć kurację odchudzającą, zacznij od zgłębienia wszelkich podstawowych informacji o dietach, najpierw naucz się, jak się odchudzać aby twoje podejście było dojrzałe i odpowiedzialne a efekty - w pełni zadowalające. Dowiesz się też, jak zapobiec częstemu efektowi jo-jo.

Tłuszcze można podzielić na dwie główne kategorie : tłuszcze złe i dobre. Złe tłuszcze to te, które przyczyniają się do otyłości, miażdżycy i podwyższają cholesterol; natomiast tłuszcze, które mają dobroczynny wpływ na nasz organizm, to kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Kwasy omega zalicza się do nienasyconych, niezbędnych kwasów tłuszczowych, których organizm ludzki nie potrafi sam wytworzyć. W organizmie powinna być zachowana równowaga pomiędzy kwasami omega-3 a kwasami omega-6 i jej brak oznacza zaburzenie przemiany materii na poziomie komórkowych i może prowadzić do zakłóceń pracy serca i sprzyjać tworzeniu komórek rakowych. Kwasy omega-6 łatwo dostarczyć do organizmu w codziennej diecie i zazwyczaj są one na wskazanym poziomie. Kwasy omega-6 znajdziemy między innymi w oleju sojowym i kukurydzianym oraz potrawach smażonych na głębokim tłuszczu.

Nasz organizm potrzebuje ograniczonej ilości tych kwasów i racjonalne, zdrowe odżywianie pozwala dostarczyć ich w odpowiedniej ilości. Natomiast kwasów omega-3 często brakuje. Aby zapewnić organizmowi odpowiedni poziom kwasów omega-3, należy często spożywać mięso z ryb morskich, zwłaszcza łososia, makreli, sardynek i tuńczyka (przynajmniej dwa razy w tygodniu w ilości ok. 20 dekagramów), ich źródłem są też migdały, orzechy włoskie, oraz oleje: lniany, arachidowy i rzepakowy. Można je również dostarczyć w postaci kapsułek dostępnych w aptekach.


Kwasy omega-3 odgrywają ważną rolę na każdym etapie rozwoju organizmu - ważne są zarówno w rozwoju noworodków, jak i diecie osób starszych, zapobiegają alergii, dbają o serce, obniżają ciśnienie i poziom cholesterolu, chronią przed nowotworami.

Istotne są dla noworodków i niemowlaków, które otrzymują je wraz z pokarmem matki, pełnią funkcję pomocną w chronieniu dzieci przed alergią i astmą. Uważa się, że niedobór kwasu omega-3 jest jedną z przyczyn występowania ADHD, czyli nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci.

Kwasy omega-3 ważne są również dla osób w starszym wieku, pomagają cieszyć się dobrą pamięcią, natomiast ich niedobór - to większe ryzyko zachorowań na miażdżyce i chorobę Alzheimera.

Kwasy te są wykorzystywane w leczeniu schorzeń psychicznych np. schizofrenii. Osoby z niedoborem kwasów omega, mają problemy metaboliczne, skłonność do agresji i alergii, niedobór kwasów omega skutkuje wypadaniem włosów i problemami skórnymi.


Sport i ćwiczenia

O korzystnym wpływie sportu na nasze zdrowie każdy zapewne wiele słyszał. Sport, ćwiczenia i wszelkiego rodzaju ruch, to jeden z wyznaczników zdrowia, dobrego samopoczucia i ładnego wyglądu. Ruch i ćwiczenia fizyczne to także element zdrowego stylu życia, który ostatnio jest ogólnie propagowany w związku z rosnącą liczbą osób z nadmierną otyłością - już od najmłodszych lat powinno się dbać o kondycję.

Ćwiczenia fizyczne wykonywać można na specjalnie do tego przeznaczonych urządzeniach, które to znajdziemy w każdej siłowni. Bieżnie, atlasy, rowerki i sztangi, to tylko niektóre z urządzeń do wykonywania ćwiczeń fizycznych, poprawiających kondycję fizyczną, kształtujących i rzeźbiących sylwetkę.


Aerobik i gimnastyka

Inną formą ćwiczeń fizycznych jest aerobik. Ta popularna, szczególnie wśród kobiet forma ćwiczeń, polega na intensywnym ćwiczeniu w grupach wszystkich mięśni ciała. Aerobik poprawia ogólną kondycję organizmu i pozwala skutecznie zrzucić nadmiar kilogramów.

Nie wszyscy niestety mają możliwość lub czas na to, by korzystać z siłowni czy fitness klubu, nie oznacza to jednak, że nie mogą skutecznie ćwiczyć. Ćwiczenia fizyczne można bowiem wykonywać samemu, bez korzystania z pomocy jakichkolwiek urządzeń.


Skuteczne i przynoszące pożądane rezultaty ćwiczenia, wykonywać można we własnym domu. Skłony, przysiady czy brzuszki to ćwiczenia do których potrzebujemy jedynie odrobiny wolnego miejsca w mieszkaniu. Specjaliści zalecają ćwiczyć rano, gdyż taka poranna gimnastyka, to doskonały sposób na skuteczne przebudzenie i rozruszanie się przed pracą. Już piętnaście minut gimnastyki dziennie pozwala zachować kondycję i dobre samopoczucie.


Biegamy

Jeżeli natomiast pogoda na to pozwala, to doskonałym rozwiązaniem jest ćwiczenie na świeżym powietrzu. Jogging, poprzedzony skłonami i przysiadami stanowi doskonałą metodę na rozciągnięcie mięśni i zachowanie kondycji. Dodatkowo ćwiczenia na świeżym powietrzu pozwalają na lepsze dotlenienie organizmu i dzięki nim poprawiamy przemianę materii, przyspieszamy spalanie tłuszczy w organizmie.

Ćwiczenia fizyczne to sposób na poprawę kondycji i ogólnego samopoczucia organizmu, ćwicząc, ujędrniamy ciało i przyspieszamy spalanie kalorii. Mają pozytywny wpływ na zdrowie i wygląd, czujemy się dzięki nim młodsi i atrakcyjniejsi, mamy więcej energii i siły. Każdy może znaleźć ćwiczenia odpowiednie do własnej kondycji i możliwości, jednak aby przyniosły one pożądane efekty, powinny być wykonywane regularnie - tylko systematyczne ćwiczenia dają rezultaty.


Nordic walking

Nordic walking to rodzaj sportu, który polega na marszu z kijami specjalnie do tego przystosowanymi i choć ten rodzaj aktywności dopiero co zyskuje sobie stałych wielbicieli, nie jest żadną nową dyscypliną sportu. Nordic walking został bowiem wymyślony już na początku XX wieku, jako uzupełnienie letnich ćwiczeń dla narciarzy biegowych. Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że nie różni się specjalnie od zwykłego marszu, to w rzeczywistości różnica jest jednak zasadnicza. Podczas uprawiania tego rodzaju aktywności, pracuje około 90% mięśni całego ciała, ponadto są one bardziej wzmocnione i wytrzymałe. Sport ten wzmacnia mięśnie barku, tułowia, ramion i kończyn dolnych, dodatkową zaletą tej dyscypliny jest fakt, że kije do nordic walking odciążają stawy, w związku z czym polecany jest osobom starszym.

Tego rodzaju marsz szczególnie przyda się osobom, które planują zdobycie szczytów górskich, stanowić będzie doskonałą rozgrzewką i poprawę kondycji przed trudną, górską wyprawą. Podczas uprawiania nordic walking spala się około 40% więcej kalorii niż podczas tradycyjnego marszu, w związku z powyższym ta forma aktywnego wypoczynku, jest również doskonałą metodą na zrzucenie kilku zbędnych kilogramów.


Kolejną zaletą przemawiającą na korzyść nordic walking jest fakt, że sport ten można uprawiać w zasadzie wszędzie: w parku, nad morzem, w górach, w lesie- nie ma znaczenia gdzie jesteśmy, wystarczy mieć przy sobie kijki, trochę wolnego czasu i dobre chęci by zacząć trenować. A trenować może w zasadzie każdy bez względu na wiek, czy kondycje. Nordic walking polecany jest również kobietom w ciąży.

Według badań, uprawianie nordic walking korzystnie wpływa na stan zdrowia, gdyż sport ten usprawnia układ oddechowy i układ sercowo-naczyniowy oraz wzmacnia kręgosłup i łagodzi napięcie mięśni w okolicy barku. Przy uprawianiu nordic walking należy zwrócić uwagę na kije, które powinny być dopasowane do wzrostu, oraz na samą technikę marszu. Podczas ćwiczeń należy pamiętać o zachowaniu prostej sylwetki, wyprostowanych łokciach i wciągnięciu brzucha, ręce i nogi mają pracować naprzemiennie czyli: lewa noga - prawa ręka i odwrotnie. Należy też pamiętać o stawianiu kroków naturalnej długości a stopy stawiać najpierw na pięcie. Nordic walking to dyscyplina sportu, która przynosi znakomite rezultaty zarówno dla poprawy ogólnej kondycji, jak i dla zdrowia, takie chodzenie przy pomocy kijków rozwija wytrzymałość ramion, zwiększa stabilność i odciąża stawy. Ćwicząc nordic walking uaktywniamy zdecydowanie większą ilość mięśni i spalamy znacznie więcej kalorii niż podczas zwykłego marszu i jak widać posiada same zalety, dlatego właśnie ten rodzaj aktywności zdobywa sobie coraz większe grono wielbicieli.



mgr Małgorzata Staciwa